Dacă ar fi să vorbim despre cele două mari curente artistice Expresionism și Impresionism am putea dezbate zile în șir obsesia oamenilor pentru aspect și impresie care i-a facut inclusiv pe artiști să picteze în spiritul vremurilor inspirați fiind de de dorința de “comercializare” a propriului eu a fiecărui individ.
Dar nu! O să facem o mică analiza pe o tema banală și atât de omniprezentă a zilelor noastre.
Citisem o știre pe internet acum câteva luni despre o nouă aplicație “Tinder” care este ultimul trend în dating online. Practic un “YES or NO” la persoane de sex opus după câteva fotografii, o mică descriere și interese (adică la ce a dat like de pe Facebook). Toate bune și frumoase. Zilele trecute am instalat din nou această aplicație pentru a căuta un model (o tipă random cu față interesantă) pentru un proiect fotografic. Condiția esențială era să aibă la interese pagina noastră de facebook “Julius Paul”.
Primul lucru care m-a izbit au fost fotografiile share-uite. In afară de faptul că toate erau facute cu telefonul/tableta/webcamul înfățișau tipele în niște poziții atât de penibile (cosiderate de marea masă sexy) încât nici o descriere cât ar fi ea de pompoasă nu reușea să te facă să-ți revi din șoc.
Poate că sunt eu prea pretențios când vine vorba de imagine și fotografii, însă să avem pardon, dacă tu ca tipă nu te îngrijești de imaginea ta, ești cam degeaba. Bine că arunci sute de lei pe coafuri, machiaj, unghii dubioase, haine, pantofi și brizbrizuri, dar nu te înduri să dai 100 de lei unui fotograf să ți le scoată în evidență.
Trecând peste asta (evident nu am găsit pe nimeni interesant) mi-am dat seama că totuși Tinder este un fel de matrimoniale online. Și cum la matrimoniale sunt toate geoarsele fără noroc în dragoste (mă întreb de ce) am ajuns la concluzia că nu caut unde trebuie.
În fine. Vorbeam de impresie și expresie. După cum le spune si numele impresia este ceea ce lași în ochii privitorului prin diferite mijloace (gesturi, limbaj, gândire, etc.), iar expresia este imaginea pe care o afișezi vizual (machiaj, haine, etc.)
Evident, în curentele artistice amintite mai sus, lucrurile nu stau chiar așa, însă aici vorbim de viața reală. Te poate face praf un homeless când discuți cu el despre istorie, politică, religie, artă, deci impresie sau te poate lăsa mască o tipa frumoasă și extraordinar de bine machiată și îmbrăcată, deci expresie.
Lumea din ziua de azi este foarte împărțită și contrastantă, cu valori diferite, însă cine se aseamănă se adună. Toate rețelele de socializare nu fac decât să unească oameni cu aceleași valori și să-i spare de restul. Impresia e cam lăsată la o parte pentru că implică timp și studiu în amănunt ca să înțelegi adevărata natură a lucrurilor.
Se răsucesc în mormânt Courbet și Manet când știu că lumea nu mai e interesată de sensiblitatea lirică și intimă a eului, ci se dau în vânt după tipare “academice” de mahala.
Dar trebuie să acceptăm (sau nu?) că moravurile ușoare, extravaganța și ineditul jegos ne conturează societatea. Această expresie a senzaționalului-șoc ne dezbină încrederea în principiile sănătoase de bună conviețuire. Vedem zi de zi la TV sau pe stradă aroganțe cerșetoare de atenție, însă substratul este inexistent.
Unde este naivitatea frumoasă?